Śniadania białkowo - tłuszczowe. Hit czy kit?

Śniadanie, według najbardziej popularnych opinii, często nazywane jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. To śniadanie właśnie uchodzi za posiłek, który powinien dostarczyć nam energii na cały dzień. Najlepiej ten zjedzony do godziny po przebudzeniu i bogaty w węglowodany. Śniadania białkowo - tłuszczowe goszczą u mnie na talerzu od prawie roku. Wcześniej, tak jak większość, jadłam typowe, zbilansowane śniadania. Omlety z owocami, koktajle, owsianki. Wszystko z udziałem węglowodanów złożonych i prostych. Czyli coś, co szybko i (podobno) na długi czas sprawi, że będziemy pełni energii. Utarło się, że węglowodany powinno się jeść rano i to jeszcze najlepiej do południa, a te zjedzone wieczorem odłożą się w postaci tłuszczu. Śniadania białkowo - tłuszczowe stały się ostatnio dość modne. Co w nich takiego, co sprawia, że coraz większa liczba osób dbających o dobre samopoczucie i wygląd decyduje się na jedzenie śniadań właśnie w takiej formie? Czy węglowodany na śniadanie są aż tak bardzo złe?

śniadania białkowo - tłuszczowe

śniadania białkowo - tłuszczowe (www.trenerania.pl)

Ten artykuł ma 2 strony:

Dlaczego akurat białko i tłuszcze, a nie właśnie węglowodany?

Trochę teorii.

Kortyzol.

Poziom kortyzolu stopniowo wzrasta w nocy, żeby zaraz po przebudzeniu osiągnąć swój największy poziom. Skoro, jak wiecie, kortyzol jest hormonem katabolicznym, który niszczy nasze mięśnie, to logicznie rozumując trzeba zjeść węglowodany, które by ten proces zatrzymały.


Takie rozumowanie nie do końca wydaje się być prawidłowe.

Kortyzol, jeśli nie działa bez podniesionego poziomu insuliny, powoduje rozbijanie trójglicerydów na wolne kwasy tłuszczowe w celach energetycznych oraz wywołuje lipolizę, czyli proces rozkładu trójglicerydu w tkance tłuszczowej. Wniosek więc z tego taki, że wysoki poziom kortyzolu z rana pomaga nam w spalaniu tkanki tłuszczowej. Jedząc węglowodany, podnosząc sobie tym samym poziom insuliny, hamujemy ten proces.

Grelina
To główny hormon odpowiadający za kontrolę głodu w naszym organiźmie. Jest ona uwalniana stopniowo przez całą noc i dopiero rano osiąga swój szczyt. Grelina odpowiedzialna jest za odczucie głodu, jak również stymuluje ona wydzielanie hormonu wzrostu. Hormon wzrostu odpowiedzialny jest między innymi za spalanie tkanki tłuszczowej i budowę mięśni. Zjadając węglowodany na śniadanie momentalnie podnosi się poziom insuliny, która osłabia, a wręcz niweluje poziom hormonu wzrostu.

Insulina
Poziom insuliny podnosi się poprzez podniesienie poziomu cukru we krwi. Taki poranny wyrzut insuliny (śniadanie bogate w cukry tj. węglowodany) drastycznie zmniejsza spalanie tkanki tłuszczowej w ciągu całego dnia. Jest to sporym problemem ponieważ rano kortyzol wciąż jest dość wysoki. W efekcie, wzrost insuliny powoduje utworzenie się nowych, pustych komórek tłuszczonych, obniżając jednocześnie poziom greliny oraz hormonu wzrostu. Zjadając śniadanie bogate w węglowodany zatrzymujesz wszystkie te pozytywne rzeczy, które zachodzą w tym czasie w Twoim organiźmie.

Śniadania na diecie — garść informacji


Najlogiczniejsze w tej sytuacji staje się przesunięcie śniadania o dobrych parę godzin, aż poziom kortyzolu i hormonu wzrostu będą na normalnym poziomie. Wtedy, po kilkugodzinnym poście, pierwszy posiłek mógłby być skomponowany z węglowodanów. Drugim, dobrym rozwiązaniem jest właśnie posiłek białkowo-tłuszczowy, który nie spowoduje nagłego wzrostu poziomu insuliny.

Z tego względu, że najczęściej trenuję popołudniami, zjedzenie największej ilości węglowodanów przypada na ostatni posiłek w ciągu dnia. Nie zauważyłam, żeby węglowodany na noc, w jakikolwiek sposób szkodziły mojej sylwetce, czy samopoczuciu. Wręcz przeciwnie. Zjedzenie sporej porcji węglowodanów na noc pozwala mi się lepiej wyspać, a rano mam nadal sporo energii i łatwiej mi się wstaje. Zjedzenie śniadania białkowo-tłuszczowego uwrażliwia mój organizm na wyrzuty insuliny, co faktyczne wpływa na jakość mojej koncentracji i brak senności w ciągu dnia.

Oczywiście, nikogo nie namawiam do zmiany nawyków żywieniowych i wcale nie twierdzę, że śniadania białkowo-tłuszczowe to jedyny dobry sposób na funkcjonowanie. Ważne jest Wasze samopoczucie. Zjedzenie śniadania składającego się z węglowodanów wcale nie jest złym rozwiązaniem! Jeśli po śniadaniach białkowo-tłuszczowym ktoś czuje się ciężko to dlaczego ma podążać za modą nie biorąc pod uwagę własnego samopoczucia? Sylwetkę robimy w kuchni, to prawda, ale moim zdaniem najważniejsze jest to co dzieje się w naszej głowie.

Źródło: trenerania.pl, koxteam.pl

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Bananowy chleb Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno Racuszki z jabłkiem Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć

Popularne w tym tygodniu:

Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej 24 sygnały, które świadczą o tym, że pijesz za mało wody Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu Omlet z płatków owsianych Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania FIT TARTA CZEKOLADOWA Z MALINAMI Przepis na koktajl proteinowy Przepis na zdrowy sernik bez sera Korzyści wynikające z picia ciepłej wody z cytryną. Zacznij to robić już dziś! Pijesz wino w dużych ilościach? Widać to na twojej twarzy