Stres

Każdego dnia jesteśmy narażeni na stres. Często, nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak codzienne obowiązki, przyzwyczajenia działają niekorzystnie na nasz organizm. Coś, co z pozoru wydaje się zdrowe może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.

www.trenerania.pl

Oczywiście, nie zawsze tak jest. Stres bowiem dzielimy na ten pozytywny i negatywny. (źródło)

Pozytywny stres nie jest niczym złym. W odpowiedniej dawce motywuje nas do pracy, powoduje, że jesteśmy bardziej wydajni i chętniej podejmujemy ryzyko.

Negatywny zaś może prowadzić do zmęczenia organizmu i wyczerpania nadnerczy, które odpowiedzialne są właśnie za wydzielanie hormonów stresu.

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Przedłużający się stres może prowadzić m.in. do niebezpiecznych chorób układu krążenia i do otyłości.

Hormony wydzielane przez nadnercza w czasie stresu to adrenalina, noradrenalina oraz kortyzol. Ich celem jest wspomaganie organizmu w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych.

Zwiększony poziom adrenaliny powodować może m.in. choroby układu krążenia i zwiększenie stężenia glukozy we krwi, które może prowadzić do cukrzycy.

Zbyt wysoki poziom kortyzolu działa m.in. na system immunologiczny. W celu zapewnienia zasobów energii w stresującej sytuacji, kieruje on do krwioobiegu dość duże dawki glukozy. Kortyzol może przyczynić się do śmierci komórek mózgowych odpowiedzialnych za proces uczenia się i zapamiętywania. Dodatkowo, przyczynia się do powstawania otyłości brzusznej.

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Noradrenalina natomiast (jej zwiększona ilość) może powodować niekontrolowany apetyt na węglowodany, głównie słodycze.

„Przewlekły stres jest jednym z czynników aktywujących alergie, nietolerancje pokarmowe oraz choroby autoimmunologiczne. Przede wszystkim, osłabia układ odpornościowy, co sprawia, że jesteśmy bardziej podatni na choroby.” (zródło)

Jak redukować stres?
Po pierwsze musimy sprawdzić jakie rzeczy i sytuacje wywołują u nas reakcje stresowe i je WYELIMINOWAĆ. Trzeba wziąć pod lupę dosłownie wszystko. Na przykład:

  • jedzenie (tłuszcz utwardzony, cukier, chemia i inne E-wynalazki czy produkty, na które mamy alergię),
  • używki (alkohol, kawa, papierosy),
  • praca, która nie sprawia nam radości, czy też wiecznie wkurzający nas współpracownicy,
  • zbyt mała ilość snu,
  • trening (za dużo, za szybko, brak odpoczynku i regeneracji).

Co jeszcze? Zastanów się nad wprowadzeniem kilku rzeczy, które będą działać na Ciebie kojąco. Może to być ulubiona forma aktywności. Odpoczynek i relaks. Joga. Medytacja. Spacery na świeżym powietrzu (nie po galeriach handlowych, chyba, że ktoś na prawdę się potrafi przy tym zrelaksować — w moim przypadku to kolejny stresogenny czynnik).

Zmiana nawyków żywieniowych. Dbanie o odpowiednią ilość snu, minimum 7 godzin w odpowiednich warunkach — jakich? Powinno być cicho i ciemno, a na dwie godziny przed snem odstaw komputer, telewizor, smartfon, tablet (bądź zainstaluj programy, które niwelują niebieskie światło produkowane przez te urządzenia).

Podczas stresu nasz organizm zaczyna wykorzystywać spożytą energię w bardzo szybkim tempie. Dlatego też bardzo łatwo o niedobory.

Organizm, w czasie stresu pozbawiony jest prawidłowego wchłaniania się witamin i składników mineralnych z jelit. Obniżeniu ulega również poziom antyoksydantów. Jesteśmy narażeni na niedobór takich składników pokarmowych jak magnez, który odpowiada za prawidłową pracę serca, a także witaminy C i E.

Magnez jest składnikiem, który działa ochronnie w sytuacji stresowej. Spowalnia on wydzielanie hormonów stresu — adrenaliny, noradrenaliny i kortyzolu.

Pozostałe witaminy i minerały, których niedobór może wystąpić to witamina A, D, K, witaminy z grupy B, a także minerały: wapń, fosfor, chrom, selen, cynk i potas. (zródło)

W moim życiu stres zawsze odgrywał i nadal odgrywa dość dużą rolę. Ale cały czas się mu opieram. Czasami jestem z siebie zadowolona, czasami zatracam się całkiem i stres mnie zjada. Bardzo często zatracamy się w tym co robimy, gubiąc przy tym właściwą perspektywę i dystans. Sprawy mało istotne rosną do rangi problemu. Tracimy kontrolę nad tym co robimy, a w rezultacie tracimy kontrolę nad swoim życiem.

Walka wymaga wielu poświęceń. Warto zmienić nastawienie do życia. Jeśli w stosunkach interpersonalnych będziemy wykazywać negatywne nastawienie to sami sobie będziemy dokładać napięć i stresu. W głowie mam to zapisane, lecz rzeczywistość weryfikuje, niestety.

Wprowadzenie zmian w postaci aktywności fizycznej, suplementacji, zmiany diety może zaowocować. Kontakty z innymi staną się przyjemnością. Zaczniesz dostrzegać dobre strony różnych (wcześniej stresujących) sytuacji i będziesz doświadczać mniej zmartwień, a co za tym idzie zaczniesz cieszyć się życiem.

Anna Czarniecka
Trener personalny
Facebook/trenerania
Instagram/trenerania

Źródło: trenerania.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Domowe batoniki musli (bez pieczenia) 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Gorąca woda – najtańszy lek świata Granat i jego właściwości lecznicze Wegańskie ciasteczka Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Grilluj z głową: poznaj przepisy na dietetyczne dania z rusztu! Placki z niepalonej kaszy gryczanej Czekoladowe raw cake Zdrowe tłuszcze na talerzu. W jakich produktach ich szukać?

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię FIT deser Bounty z kubeczka Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć TARTA DAKTYLOWA Z PROTEINOWYM KREMEM KOKOSOWYM i borówkami Obłędny pudding z tapioki z wanilią, musem z mango i truskawkami Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Przepis na wrap z grillowanym kurczakiem i warzywami Zioła, dzięki którym pozbędziesz się nadmiaru wody z organizmu